De voor- en nadelen van Stockfoto’s

31 / 01 / 2017

Het cliché dat een beeld meer dan 1000 woorden zegt geldt nog steeds. Of je deze beelden nu op je website zet of plaatst in de nieuwsbrief. Door middel van een relevante afbeelding kan een bezoeker of lezer gelijk een beter beeld bij het onderwerp creëren. Stockfoto’s zijn beelden die je gratis van internet mag gebruiken. Je hebt speciale stockfoto websites die vol staan met afbeeldingen die je kunt gebruiken.

De nadelen van stockfoto’s:

Je bent niet de eerste

Wanneer jij een foto gebruikt van een stockfoto website, is de kans heel groot dat iemand anders ook die afbeelding gebruikt. Op deze manier wordt de foto al herkend, wat voor een teleurstelling zorgt. Mensen denken: die foto heb ik al vaker gezien. Kortom: je onderscheidt je niet met een stockfoto. Jij wil je als organisatie toch wel onderscheiden?

Iedereen staat “nep” op de foto

Zoek je op een stockfoto website een afbeelding van mensen die aan het praten zijn, dan krijg je een foto waarop meerdere mensen staan die er heel nep op staan. Hun haar zit perfect, tanden zijn heel wit en er zit geen één vlekje op de kleding. Komt niet heel realistisch over. Als organisatie wil je foto’s die echt zijn, die bij het bedrijf passen.

Zomaar een stockfoto gebruiken is slecht voor de conversie van de website
Bezoekers op je website krijgen is één, maar je bezoekers moeten wel op je website blijven en uiteindelijk naar de contactpagina gaan. Wanneer ze alleen maar stockfoto’s tegenkomen die ze al herkennen, is de kans dat ze naar de concurrent gaan uiteraard veel groter. Investeer daarom in beeldmateriaal dat past bij de organisatie en plaats niet zomaar een foto om de pagina op te vullen.

De voordelen van stockfoto’s:

Ze zijn goedkoop

Stockfoto’s zijn vaak erg goedkoop, vaak kun je stockfoto’s zelfs gratis downloaden.

Het is snel

Je gaat naar een stockfoto website, je zoekt de afbeelding die je nodig hebt, stopt hem in je winkelwagentje, betalen maar, en je hebt de foto in bezit!

Wij adviseren om geen gebruik meer te maken van stockfoto’s. Het is zonde als een bezoeker van de website afhaakt door de afbeeldingen. De investering in een fotograaf verdient zich vaak dubbel en dwars terug. Wij hebben bij onze grote zus, BURO210, de foto’s gemaakt op de gehele website. Zie je wat voor vertrouwelijke sfeer dit geeft? Ook alle foto’s op deze website hebben we zelf gemaakt.